Biography
Jean-François Loisel is a doctor in information and communication sciences. He obtained his doctorate at the University of New Caledonia within the Interdisciplinary Laboratory for Research in Education (LIRE). During his thesis he was interested in the process of appropriation of digital communication devices in the high school. Since 2021, he has been a contractual teacher at the IUT of the University of New Caledonia and he continues his research within LIRE as an associate researcher.
Latest publications
Loisel, J. F. (2021). Mise en cohérence des dispositifs info-communicationnels numériques? Le cas d’un lycée de Nouvelle-Calédonie. Quaderni. Communication, technologies, pouvoir, (104), 121-138.
Loisel, J. F., & Gkouskou, P. (2019, October). Vers des collectifs de collaborateurs? Le cas des enseignants de lycée en Nouvelle-Calédonie. In Ecoles, territoires et numérique : quelles collaborations? quels apprentissages?
Loisel, J. F. (2019). Vers des collectifs réticulaires, sociétaires, communautaires ? Le cas des groupes-enseignants d’échange, de partage et de contribution dans les lycées calédoniens. Interfaces numériques, 8(3).
Loisel, J-F. (2019). Intégration des dispositifs communicationnels numériques dans les pratiques des enseignants de Nouvelle-Calédonie. Actes de colloque, doctorales SFSIC 2019.
L’intégration de la « cité par projet » dans le contexte scolaire : quelle adaptation, quelles limites ?